Ön is túlhajszolt és a stressz mindennapos az életében? Létezik egy könnyen megjegyezhető kód, amely nemcsak a szív- és érrendszeri betegségek, hanem a többi menedzserbetegség megelőzésében is elképesztő segítséget nyújt.

A menedzserbetegség tünetei hosszú ideig észrevétlenek maradhatnak. A túlfeszített életmód, a gyakori stresszhelyzetek és a nagy nyomás miatt az érintettek sokszor észre sem veszik a tüneteket. Az alattomosan jelentkező korai jelekre kellene igazán odafigyelni, észrevenni és orvosolni, ám éppen ezek azok a tünetek, amelyek a túlhajszoltság miatt, a napi feladatok mellett legtöbbször észrevétlenek maradnak, vagy ha fel is tűnnek, „nincs idő” rájuk.

Ha viszont a tünetek tartós fennállását követően sem fordulunk szakemberhez és nem szüntetjük meg a kiváltó okokat, akkor az előbb-utóbb szervi megbetegedésekhez vezethet. Sajnos sokan valóban csak akkor kérnek segítséget, amikor már nagy a baj és súlyosabb betegségek, leggyakrabban magas vérnyomás, gyomorfekély, sőt akár életveszélyes állapot, például szívinfarktus alakul ki.

A napjainkban menedzserbetegséget néven ismert tünetegyüttest elsőként vezető pozícióban lévőknél azonosították, de a nagy munkahelyi felelősségből, a sokszor túlzott elvárásokból fakadó folyamatos stressz már nem csak a közép- és felsővezetőket érinti. A probléma gyakorlatilag bárkinek az életében megjelenhet, aki állandó rohanásban, túlhajszoltságban él, időhiányban szenved és  tartós stressznek van kitéve.

A korai tünetek jellemzően a hangulati élet zavaraiban nyilvánulnak meg: koncentrációs nehézségek, alvászavar, ingerültség, feszültség, szorongás, pánikérzés, depresszió jelentkezhet. Egy kiadós pihenés, az idegrendszer megnyugtatása ilyenkor még segíthet, de ha nem jut idő a regenerálódásra, akkor a szervezet nem lesz képes felvenni harcot a betegségekkel szemben.

Az állandó hajsza, a gyomorideg, a rendszertelen és kapkodó étkezés gyomorpanaszokhoz és emésztési zavarok kialakulásához vezet. Gyakran jelentkezik fej- és hátfájás, izomfájdalmak, szédülés, fokozott izzadás, esetleg hajhullás is. A krónikus stressz miatt jellemzőek a magasabb vérnyomásértékek, sőt szexuális problémák is kialakulhatnak.

A legtipikusabb a menedzserbetegségek a magas vérnyomás, az elhízás, a depresszió, és gyomorfekély, amelyekről ide kattintva egy korábbi cikkünkben részletesen is olvashat.

A legsúlyosabb kardiovaszkuláris problémák és valójában az összes menedzserbetegség ellen felvértezhetjük magunkat, ha megjegyezzük az egészséges szív kódját: 0-3-5-140-5-3-0.

Lássuk mit is jelentenek a számok:

0 – Az első nulla a dohányzás teljes kiiktatására vonatkozik. A szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának egyik legfőbb oka a dohányzás, amivel a túlhajszolt, stresszes emberek gyakran vezetik le a feszültséget. A kockázati tényezők csökkentésével viszont éveket nyerhetünk. Egy felmérés szerint 10-15 évvel élnek tovább azok, akik lemondanak a dohányzásról.

3 – Azt jelenti, hogy fussunk, sétáljunk naponta minimum 3 kilométert, vagy tornázzunk, sportoljunk legalább 30 percig. A menedzserbetegségek kialakulásához jelentősen hozzájárul a mozgásszegény életmód. Pedig a sport a test karbantartása mellett a feszültség levezetésére, stresszcsökkentésre is kiváló.

5 – Napi ötszöri, zöldségben, gyümölcsben gazdag egészséges étkezésre utal. A nyugodt és kiegyensúlyozott táplálkozással, kellő mennyiségű tiszta víz fogyasztásával az egész szervezetünk harmonikus működéséhez járulunk hozzá.

140 –  Az egészséges vérnyomás felső határa. A hipertónia eleinte általában nem okoz komoly panaszt, így észrevétlenül képes súlyos szervkárosodást okozni, ezért is nevezik “néma gyilkosnak”. Az emelkedett vérnyomás viszont a szív- és érrendszeri betegségek közül a legelterjedtebb, hazánkban a lakosság 44 százalékát érinti.

5 – Az egészséges szív kódjában a második 5-ös az összkoleszterin felső értéke.

3 – A rossz koleszterin felső értéke.

0 – A szív kódját záró nulla az elhízás és a cukorbetegség elkerülésére figyelmeztet.

Hazánkban minden második ember szív- és érrendszeri betegségben hal meg. Ez csaknem 70 ezer embert jelent évente, ami az évi haláleset csaknem fele. Az egészséges szív kódjával viszont nem csak a kardiovaszkuláris betegségek megelőzéséért, hanem a többi menedzserbetegség elkerüléséért is sokat tehetünk.

Érdemes észben tartani, hogy a már kialakult menedzserbetegség kezelése egyenlő a teljes életmódváltással, ami gyakran a munkahelyváltást is jelent, vagy az életmód totális átalakítását, ezért a prevenció a legfontosabba. Ha odafigyelünk magunkra, jelentős eredményeket érhetünk el. Az egészséges életmód kialakítás mellett ugyanakkor javasolt minden figyelmeztető tünetek nélkül is rendszeresen részt venni szűrővizsgálatokon.